یاران آخرالزمانی
سنگری از سنگرهای دفاع از اسلام ناب و انقلاب اسلامی و دست نوشته ها و خاطرات
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 بهمن 1395برچسب:, توسط جواد علی گلی |

قیام لله، یگانه راه اصلاح جهان 

بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی: (قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادا) خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظه هائی است که خدای عالم از میان تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده، این کلمه تنها راه اصلاح در جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلت رسانده و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده. خلیل آسا در علم الیقین زن - ندای لااحب الافلین زن. قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صعق و صحو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین صلی الله علیه و آله را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بت ها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسین اوادنی رساند.


بدبختی و تیره روزی ما به خاطر قیام برای منافع شخصی است.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از دهها میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می کند که حرث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الان هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بی شرف

کرده و نفس از هیچ کس در نمی آید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زن های عفیف مسلمان برداشت و الان هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخن نمی گوید. قیام برای نفع های شخصی است که روزنامه ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه ها را که از مغز خشک رضاخان بی شرف تراوش کرده تعقیب می کنند و در میان توده پخش می کنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه می خواهند بگویند و کسی نفس نکشد.

برای نجات دین از دست مشتی شهوتران قیام کنید.
هان ای روحانیین اسلامی! ای علماء ربانی!ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق پرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان باناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع های شخصی کرده تا به همه سعادت های دو جهان نائل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. (ان لله فی ایام دهرکم نفحاث الافتعر ضوالها) امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آئین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتاب های یک نفر تبریزی بی سروپا را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب روحی له الفدا آن همه جسارت ها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید، خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده، از همه امضا می گرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی می شد، همه یک دل و یک جهت از تمام کشور قیام می کردند. خوب است دینداری را دست کم از بهائیان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود، برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره سران بیدین از جای برخاستند و در گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند، به همین زودی بر شما تفرقه زده ها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سخت تر شود: (و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله) سید روح الله خمینی  (صحیفه نور جلد 1 صفحه 4)

یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 فروردين 1392برچسب:, توسط جواد علی گلی |

 

سید حسن تقی زاده از جمله رجال مشروطه خواه بود که فراز و فرود های زیادی در زندگی شخصی و سیاسی او وجود دارد. تقی زاده از جمله شخصیت هایی بود که شدیدا شیفته غرب بود و می گفت که باید از ناخن پا تا موی سر غربی شد. در گزارش زیر سعی می شود تا به زندگی این شخصیت مهم و موثر در ایام مشروطه نگاهی بیندازیم.
گروه گزارش ویژه مشرق؛ سید حسن تقی زاده در آخر رمضان سال 1295 ق (شهریور1256/سپتامبر 1878م) در خانواده ای روحانی در شهر تبریز متولد شد. پدرش«سید تقی اردوبادی»از شاگردان شیخ مرتضی انصاری بود. سید حسن فرزند ششم خانواده بود که پس از چهار برادر دو قلو و یک پسر به دنیا آمد که البته سه تن از برادرانش از دنیا رفتند.همچنین پس از وی نیز دو کودک دو قلو متولد شدند که یکی از آن ها پسر بود که زود درگذشت و دیگری دختری بود به نام ربابه که بعدها همسررفیق شفیقش میرزا محمدعلی خان تربیت شد.

از ناخن پا تا موی سر باید غربی شد

mashreghnews.ir

یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 آبان 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |

آیت الله سبحانی تاکید کرد:
توجه وزارت ارشاد به حفظ قرآن/ کاهش جمعیت به نفع کشور نیست
مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر راه اندازی مدارس قرآنی گفت: باید سعی کنیم حافظان قرآن را نسبت به جمعیت کنونی کشور افزایش دهیم.

 


صدای شیعه: آیت الله العظمی جعفر سبحانی پیش از ظهر پنج‌شنبه در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد و اعضای ستاد برگزاری جشن‌های دهه کرامت که در موسسه امام صادق(ع) قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه باید مدارس قرانی برای تعلیم، حفظ و تفسیر قرآن دانش اموزان در کشور دایر شود افزود: لیبی با 7 میلیون جمعیت، 1 میلیون حافظ قرآن دارد و ما نیز باید سعی کنیم حافظان قرآن را نسبت به جمعیت کنونی کشور افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: وزارت ارشاد موضوع حفظ قران را در دستورکار قرار دهد، چرا که در در واقع نشر قرآن به نشر اخلاق در جامعه کمک می‌کند و کسانی که با قرآن مانوس هستند کمتر دچار گناه می‌شوند.

مرجع تقلید شیعیان پیشنهاد کرد: وزرات آموزش وپرورش هم می‌تواند یکسال دانش آموزان را بدون اینکه درس اصلی آنها آغاز شود حفظ و تعلیمات قرآن را به آنان آموزش دهد.

کتب مخالف با عقاید عرضه نشود

آیت الله سبحانی با تقدیر از وزیر ارشاد در خصوص برگزاری موفق نمایشگاه کتاب در اردیبهشت‌ماه سال جاری اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب باید کتب مفید عرضه شود و کتاب‌هایی که با عقاید ما مغایرت دارد نباید عرضه شود.

وی عنوان کرد: در سایر کشورهای دنیا مشاهده می‌شود وقتی کتابی می‌خواهد وارد آن کشور شود با محدویت‌های فراوانی رو به رو می‌شوند که این مسئله نیز باید در کشور ما اجرا شود تا هر کتابی که از خارج وارد می‌شود انتشار و توزیع نیابد.

کشور می تواند  تا 150 میلیون نفر را تامین و تغذیه کند

وی در ادامه سخنان خود به موضوع تحدید نسل در کشور اشاره کرد و افزود: رویکرد کاهش جمعیت به نفع کشور نیست.

مرجع تقلید شیعیان افزود: در کشور باید کسی مسئولیت این امر را بپذیرد و مسئولان کشور نیز معتقدند که کشور در حال حاضر تا 150 میلیون نفر را می‌توان تامین و تغذیه کند.

آیت الله سبحانی خطاب به وزیر و مسئولین وزرات ارشاد اظهار داشت: این امر از وظایف اداری شما نیست اما جز مسئولیت دینی شما به شمار می‌رود و باید سیاستی به خرج داد که در آینده نیز شیعه در کشور در اکثریت باشد.

وی گفت: صفویه و قاجار کشور را شیعه کردند و به ما تحویل دادند و ما امروز وظیفه داریم از این میراث حفظ و حراست کنیم.
تاکید بر آغاز چاپ کتاب ولایت از سوی وزارت ارشاد

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر آغاز چاپ کتاب ولایت از سوی وزارت ارشاد در کشور اظهارداشت: باید تلاش شود تا هر ساله کتابی در زمینه یکی از امامام معصوم تالیف و به چاپ برسد.

آیت الله سبحانی افزود: نباید تنها به برگزاری جشن‌ها بسنده کرد بلکه باید با انتشار چنین کتاب‌هایی به اهل بیت (ع) خدمت کنیم چرا که نشر کتب در زمینه ائمه در واقع ترویج مکتب اهل بیت (ع) است.

مفتخریم که رضوی هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: امام رضا(ع) مهمان ما و ما میزبان ایشان هستیم و ایشان غریب نیستند و همراهان بسیاری دارد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: وجود امام رضا(ع) در عالم معنا حافظ و نگهدار این کشور است و کوچک‌ترین جسارت نسبت به این امام عکس العمل جدی در پی دارد و ما همه مفتخریم که رضوی هستیم.
یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 مهر 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |

رئیس شورای نظامی طرابلس اعلام کرد که اطلاعات موثقی در دست است که نشان می دهد امام موسی صدر در مزرعه ای در جنوب طرابلس مدفون است.  

امام موسی صدر

صدای شیعه: به گزارش مهر، عبدالحکیم بلحاج در گفتگو با بی بی سی عربی اظهار داشت: اطلاعات موثقی موجود است مبنی بر اینکه امام موسی صدر در مزرعه ای در نزدیکی جنوب طرابلس دفن شده است.

وی افزود: اطلاعات قدیمی حاکی از آن بود که امام موسی صدر به سبها منتقل شده و سپس گفته شد وی در منطقه قلعه مدفون است، اما اطلاعات جدید نشان می دهد وی در یکی از مزارع نزدیک طرابلس به خاک سپرده شده است.

بلحاج تصریح کرد: ما اطلاعات موجود را بررسی می کنیم و به دنبال کشف حقیقت هستیم و به محض دستیابی به حقیقت آن را اعلام خواهیم کرد.

گفته می شود مزرعه مذکور در جنوب طرابلس اجساد دیگری را نیز در خود جای داده که احتمالا از مخالفان رژیم قذافی بوده اند.


یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 مهر 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |

 

وقتی از یکی از دوستان شنیدم که قبر سلطان الواعظین شیرازی صاحب کتاب ارزشمند شب‌های پیشاور در قم است یکّه خوردم و بر خود نهیب زدم که چرا تاکنون موفق به زیارت آرامگاه او نشده‌ام.
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

برای زیارت مرقد این عالم جلیل‌القدر بعد از اذان ظهر راهی قبرستان نو شدم. این قبرستان در گذشته به نام حاج‌ شیخ نیز معروف بوده است. بالای درب ورودی عکس کربلائی محمد ساروقی نصب است، از حجاری جنب درب که مشغول نوشتن یک سنگ قبر است. نشانی دفتر قبرستان را می‌پرسم.

جوانی بیست و چند ساله را پیدا می‌کنم که مسئول دفتر است و نشانی قبری را به پیرمردی نشان می‌دهد. بعد از سلام واحوال‌پرسی نشانی قبر مرحوم سلطان الواعظین را جویا می‌شدم که ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید؛ باید در رایانه جستجو کنم.

راهی دفتر می‌شویم. رایانه‌ای قدیمی در گوشه اتاق قرار دارد و محل دفن اموات در آن ثبت است و نشان می‌دهد که بیش از چهل‌هزار نفر در قبرستان نو دفن هستند،‌ اما نام همگی در لیست کامپیوتر موجود نیست. جستجو با عبارات،‌ سلطان، واعظ، واعظین و شیرازی نتیجه نمی‌دهد.

تشکر می‌کنم و به سمت قبرستان ابوحسین می‌روم این گورستان در انتهای کوچه جنب قبرستان نو قرار دارد و تعدادی از علما در آن مدفون هستند، البته اسامی آنها هنوز لیست بندی نشده است. طلبه‌ای چند قدم جلوتر از من راه می‌رود. صدایش می‌زنم و سؤالم را تکرار می‌کنم. اتفاقاً او هم برای زیارت سلطان الواعظین و مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی برادر علامه طباطبائی آمده است. قبر سلطان الواعظین را نشان می‌دهد. قبر در اتاقکی است که درب آن بسته و در حیاط اصلی قبرستان ابوحسین قرار دارد.

تابلوی کوچکی هم بر سردر اتاقک نصب شده است. از یافتن آرامگاه این عالم وارسته احساس رضایت می‌کنم. چون قبلاً از کتاب شب‌های پیشاور بهره‌مند شده بودم، ولی توفیق نداشتم به مقام رفیع صاحب آن ادای احترام کنم. فاتحه‌ای برای آن مرحوم و سایر علمای مدفون از جمله آیت‌الله شیخ کاظم قاروبی تبریزی و آیت‌الله کوکبی تبریزی می‌خوانم. زیارت قبور علما باید سبب شود که ضمن ایجاد ارتباط معنوی در جهت ادامه مسیر آن بزرگواران تلاش کنیم.

سلطان‌الواعظین که بود؟

سید محمد سلطان الواعظین در سال 1314 ه.ق در تهران چشم به جهان گشود. خانواده‏ای که مرحوم سید محمد در آن به دنیا آمد از مهمترین و معتبرترین سادات ایران به شمار می‏رود. نسب شریف وی چنان که مرحوم آیت‏اللّه العظمی نجفی مرعشی نگاشته‏اند، با 25 واسطه به حضرت موسی بن جعفر، امام کاظم علیه‏السلام، می‏رسد.

تحصیلات و اساتید سلطان الواعظین در همان اوان کودکی در خدمت پدر ارجمندش مشغول فراگیری معارف دینی شد و سپس در مدرسه پامنار تهران از محضر اساتید و علمای دیگر بهره‏مند شد. ایشان پس از مدتی، در سال 1326 ه. ق، راهی عتبات عالیات شد و در جوار بارگاه سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبداللّه الحسین علیه‏السلام در کربلای معلی اقامت گزید.

ایشان در این شهر از محضر اساتیدی همچون آیت‏اللّه فاضل مرندی و آیت‏اللّه شهرستانی کسب فیض نمود. وی پس از مدتی به تهران بازگشت و بعد از درگذشت پدر گرامیش در سال 1351 ه . ق از آنجا به قم آمد و از محضر برخی بزرگان حوزه علمیه قم همچون استاد الفقها آیت‏اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیت‏اللّه حاج سید محمد حجت، آیت‏اللّه آقا سید محمد تقی خوانساری، آیت‏اللّه آقا میرزا محمد علی شاه آبادی و...استفاده نمود.

سلطان الواعظین حدود پنج سال در قم از محضر اساتید فوق استفاده کرد و سپس به تهران بازگشت.

سفر به پیشاور و تشکیل جلسات مناظره‏

سلطان الواعظین سفرهای متعددی به خارج از ایران داشت؛ وی در همه این مسافرت‏ها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علمای بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر می‏پرداخت و آراء و عقاید حقه شیعه را با ایشان مطرح می‏ساخت.او سفرهایی را به مصر، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین و هندوستان انجام داد، و مهمترین آنها - که مناظره معروف او در آن تحقق یافت و باعث شهرت وی گشت - سفر به پیشاور بود. ایشان در ربیع الاول سال 1345 ه . ق که تنها سی سال از عمرشان می‏گذشت، پس از سفر به عتبات و استعانت از سلطان الاولیاء حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام راهی هندوستان شد.

در کراچی، بمبئی، لاهور، پنجاب، حیدرآباد و بسیاری نقاط دیگر هند مورد استقبال و احترام مسلمان‏ها و غیر مسلمان‏ها واقع شد و جلساتی از بحث و مناظره را برقرار کرد. بعد از آن به دهلی نو دعوت شد و جلسه مناظره با عده‏ای از علمای هند را برای ایشان فراهم ساختند. در بعضی از این جلسات که در دهلی انجام می‏شد، رهبر بزرگ هند مهاتما گاندی نیز شرکت می‏کرد.

بعد از این جلسات، سلطان الواعظین به دعوت محمد سرور خان که از متنفذین خاندان قزلباش هندوستان به شمار می‏رفت، برای سخنرانی و خطابه راهی پیشاور شد. این مجلس با حضور جمع زیادی از مردم پیشاور و حومه آن و نیز عده‏ای از علمای فریقین- شیعه و سنی - در امام باره- حسینیه - مرحوم عادل بیک برقرار شد. سلطان الواعظین در این جلسات مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید شیعه مطرح ساخت. در پایان یکی از این سخنرانی‏ها دو تن از علمای کابل نزد سلطان الواعظین آمده و تقاضا می‏کنند در ارتباط با سخنان او با ایشان مناظره کنند. این دو نفر به نام‏های حافظ محمد رشید و شیخ عبدالسلام از آن شب به بعد، پس از نماز مغرب و عشاء در حضور جمع زیادی از علما و رجال و مردم شهر، پیرامون مسائل مورد اختلاف با سلطان الواعظین به گفتگو می‏نشستند.

این جلساتِ پرشور که از شب جمعه 23 رجب 1345 ه . ق شروع شد، تا ده شب به طول انجامید. جلسه مناظره هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا 6 یا 7 ساعت و گاهی نیز تا اذان صبح ادامه می‏یافت.

در این مباحثات مسائلی از قبیل: دلالت آیات و روایات بر مقام شیعه، عقاید فرق مختلف شیعه، ظلم و ستم خلفا در طول تاریخ نسبت به شیعه، مذاهب اربعه اهل سنت، احادیث مختلف در فضیلت حضرت امیر (علیه السلام)، دلالت آیات مختلف بر شأن و منزلت حضرت امیر (علیه السلام) ، مسأله سقیفه، شوری، بدعت‏های معاویه، قیام و شهادت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) و بسیاری از مباحث تاریخی و اعتقادی دیگر مطرح شده است. استدلال مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره، فقط از کتب و منابع اهل سنت می‏باشد، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع روائی و تفسیری عامه است. این احاطه تا جایی است که در برخی موارد موجب حیرت علمای اهل سنت حاضر در مجلس می‏شود و تحسین ایشان را برمی‏انگیزد. به راستی حضور ذهن و قدرت حافظه ایشان در ذکر منابع و کتب مختلف برای یک مطلب، حیرت انگیر است.

آیت‏ اللّه موسی شبیری زنجانی دامت معالیه می‏فرمودند:

«برخی از موثقین نقل می‏کردند، مرحوم سلطان الواعظین در اواخر عمر - که به بیماری قلبی شدیدی مبتلا بود - نیاز به معالجه پیدا کرد. فرزند او با یکی از یهودی‏های متمکن تهران آشنا بود. این شخص یهودی که از طریق فرزند، پدر دانشمندش را می‏شناخت؛ یک چک سفید به او می‏دهد و می‏گوید این را به پدرت بده و بگو به هر کجا که می‏خواهند برای معالجه بروند. من تمام هزینه آن را خواهم پرداخت. پسر سلطان الواعظین مراتب را به عرض پدر می‏رساند. سید در جواب می‏گوید: من که یک عمر نوکر حضرت سید الشهدا علیه‏السلام بوده‏ام، حالا بیایم و از یک یهودی برای معالجه مریضی‏ام پول بگیرم؟ و چک سفید را به صاحب آن پس می‏دهد.»

درگذشت‏

آن مدافع حریم ولایت، پس از سال‏ها تلاش خستگی‏ناپذیر، واپسین سال‏های عمر خویش را با بیماری شدید قلبی می‏گذراند، به طوری که تقریباً در ده سال آخر زندگی کاملاً خانه نشین شد. آن عالم فرزانه سرانجام روز جمعه 17 شعبان المعظم 1391 ه . ق، برابر با 16 مهرماه 1350 ه.ش در تهران درگذشت.

علاوه بر شبهای پیشاور کتب ارزشمندی همچون گروه رستگاران، صد مقاله سلطانی... از خود به یادگار گذاشته است.
 
یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 مهر 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |
آيت الله سيد موسي صدر به تاريخ 3 شهريور 1357 به دعوت معمر قذافي ، وارد ليبي شد و از روز 9 شهريور ماه تا كنون هيچ اطلاعاتي از شرنوشت ايشان وجود ندارد.
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، آيت الله سيد موسي صدر (كه در ميان شيعيان جهان به «امام موسي صدر» شهرت دارد) ، رييس «مجلس اعلي شيعيان لبنان» و موسس سازمان «امل» (افواج المقاومة البنانية) ، روز 14 خرداد ماه سال 1307 هجري در محله «چهارمردان» واقع در شهر مقدس «قم» و در خانواده مرجع مسلم زمان «آيت الله العظمي سيدصدرالدين صدر» متولد شد.
به دنبال رحلت آيت الله سيد عبدالحسين شرف الدين ، پيشواي وقت شيعيان لبنان، سيد موسي صدر در سال 1338 به لبنان هجرت نمود و مسئوليت رهبري شيعيان لبنان را بر عهده گرفت و به زودي با نام «امام موسي صدر» آوازه اش در تمامي لبنان پيچيد .
آيت الله سيد موسي صدر به تاريخ 3 شهريور 1357 به دعوت معمر قذافي ، وارد ليبي شد و از روز 9 شهريور ماه تا كنون هيچ اطلاعاتي از سرنوشت ايشان وجود ندارد. قذافي مدعي بود كه ايشان از ليبي خارج شده و به ايتاليا رفته است اما به دنبال سقوط رژيم قذافي ، «عبدالرحمن غویله»، افسر سابق اداره گذرنامه لیبی، که پیش از این در پاسخ به قاضی تحقیق ایتالیایی مدعی شده بود که گذرنامه امام موسی صدر و دو همراهش را دریافت کرده و مهر زده و آنان از لیبی خارج شده‌اند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، این اظهارات خود را تکذیب کرد.
آن چه مشاهده مي كنيد تصويري است از گذرنامه سياسي  آيت الله موسي صدر كه در حقيقت آخرين نشانه رسمي موجود از ايشان است كه توسط ر‍ين قذافي به رسانه ها تحويل داده شد:

 

یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
نوشته شده در تاريخ جمعه 15 مهر 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |

خبرگزاری فارس:حضور روحانيّت - با خصوصيّاتى که روحانيّت شیعه دارد، حالا آن که ما در بین خودمان در تاریخ دیده‌ایم - در مسائل اجتماعى، به طور طبیعى معنا و هويّت خاصّى می‌دهد به آن مسائل اجتماعى.

خبرگزاری فارس: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای برگزاری کنگره آیت‌الله آقا نجفی اصفهانی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار  دست‌اندرکاران برگزارى کنگره‌ بزرگداشت یکصدمین سالگرد رحلت آیت‌الله العظمى آقانجفى اصفهانى‌بیاناتی ایراد داشتند که به شرح زیر است:
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

این بیاناتى که آقاى نجفى(1) کردند - که واقعاً بسیار پرنکته و درست بود - اگر همین مطالب در مجموعه‌ى کار بزرگداشت و آثارى که به دنبال او پخش خواهد شد رعایت بشود، به نظر من ما کار بزرگى انجام داده‌ایم؛ به همین نکات باید توجّه بشود.

یک نکته‌ى اساسى اینجا وجود دارد که به نظر من شاید مؤثّر است در همه‌ى این نکاتى که گفته شد، و آن حضور روحانيّت است. حضور روحانيّت - با خصوصيّاتى که روحانيّت شیعه دارد، حالا آن که ما در بین خودمان در تاریخ دیده‌ایم - در مسائل اجتماعى، به طور طبیعى معنا و هويّت خاصّى میدهد به آن مسائل اجتماعى. وقتى که عالم شیعى در حوادث بزرگ اجتماعى حضور دارد، این طبعاً اسلاميّت درش هست، مقابله‌ى با هر دستگاه ظلم و استعمار و استکبار - اعمّ از استعمار خارجى یا استبداد داخلى - درش هست، مردمى بودن قهراً درش هست، امتداد داشتن در متن مردم و در خودِ روحانيّت درش هست. خب شما ملاحظه کنید، همین کارى که مرحوم آقاى آقانجفى اصفهانى و اخوى ایشان مرحوم حاج آقا نورالله انجام دادند، این کار از قبل از مشروطه شروع شده - یعنى از زمان تحریم تنباکو - و تا زمان رضاخان ادامه پیدا کرده؛ در حالى که در خلال این مدّت چه حوادث تلخى براى اینها پیش آمده: هم براى خود مرحوم آقانجفى که تبعید شد، مورد تحقیر قرار گرفت، به او اهانت شد، همین طور که شما میگوئید مورد تهمت قرار گرفت و ابهاماتى در مورد ایشان به ذهنها القاء شد؛ مرحوم حاج آقا نورالله(2) هم که معلوم است، بعد آمد و مسموم شد و به شهادت رسید. بنابراین نفسِ حضور روحانى -  عالم برجسته‌ى دینى - خودش یک موضوعيّتى دارد.

بخصوص حالا این خانواده. یکى از نکاتى که غالباً در علماى اصفهان و در محیط دینى و علمى اصفهان نظر من را جلب میکند، این است که خانواده‌هاى پرعالم در اصفهان زیاد است؛ ما کمتر جاهاى دیگر این را دیده‌ایم. مثلاً خود همین خانواده: مرحوم حاج شیخ محمّدتقىِ صاحب‌حاشیه(3) - حاشیه‌ى «هدایة المسترشدین»(4) که کتاب اصولىِ عمیقِ قوىِّ ماندگارى است و داراى حرفهاى نو - که شخصيّت معروفى است در حوزه‌هاى علميّه؛ بعد فرزند ایشان مرحوم حاج شیخ محمّدباقر؛ بعد پسرهاى مرحوم حاج شیخ محمّدباقر که همین چهار پنج تا برادرند که ظاهراً از همه بزرگتر مرحوم آقاى آقانجفى بوده، حاج شیخ محمّدعلى، حاج شیخ محمّدحسین؛ بعد پسر حاج شیخ محمّدحسین که مرحوم حاج شیخ محمّدرضاى اصفهانى است - معروف به آقا رضاى اصفهانى - که امام و دیگران در قم توانستند یک مدّت کوتاهى از درس او استفاده کنند و همین براى اینها یک نکته‌اى است، امام در بحث مکاسب محرّمه مطلب مرحوم آقا رضاى اصفهانى را حدود دو سه صفحه تلخیص میکنند و نقل میکنند، ایشان‌ از لحاظ ادبى شخصيّت معروفى است، حالا ایشان در اصفهان خیلى مردمى و بین مردم نبوده بلکه‌ بیشتر نجف و در حوزه‌هاى نجف و بخصوص در بین ادبا و اینها معروف است؛ بعد مرحوم حاج آقا نورالله است؛ بعد مرحوم حاج آقا جمال(5) است - برادر دیگرشان - که سالها در تهران بودند؛ یک خانواده‌ى علمى. بقيّه‌ى خانواده‌هاى اصفهان هم همین جورند: خانواده‌ى کلباسى‌ها - که خب عدّه‌شان هم زیاد بوده - خانواده‌ى شفتى‌ها، خانواده‌ى درچه‌اى‌ها - همین آقایان درچه‌اى، مرحوم آ سيّد محمّدباقر درچه‌اى، آ سيّد مهدى درچه‌اى و بعضى از اولاد اینها - خانواده‌ى چهارسوقى‌ها -  که اصلاً خوانسارى هستند و بعد آمدند اصفهان و چقدر عالم در بین اینها از علماى بزرگ و برجسته هست - هم‌ این خصوصيّت علمى را دارند. حضور اینها خیلى مؤثّر بوده.

به هر حال کار بسیار خوبى است این بزرگداشت صد سالگى رحلت ایشان. و ان‌شاءالله که بتوانید از آن استفاده کنید در همین جهاتى که ذکر کردید؛ حرفهاى شما کامل و خیلى خوب بود. ان‌شاءالله موفّق باشید.

1) گزارش دکتر موسی نجفی در ابتدای دیدار
2) برادر مرحوم آقانجفى‌
3) شیخ محمّدتقى رازى صاحب هدایةالمسترشدین‌
4) این کتاب حاشیه‌اى بر معالم الاصول است.
5) جمال‌الدّین، برادر مرحوم آقانجفى‌

 

یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |
آيت الله مصباح يزدي گفت: این حرف که امروز امام زمان در جامعه حکومت می‌کند، سخن مشکوکی است که بعدها با یک سری ادعاهای خطرناک دیگر که ما همان امام هستیم مواجه خواهیم شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، آيت الله محمد تقی مصباح‌یزدی استاد برجسته حوزه علمیه قم، امروز در نشست بصیرت با موضوع «مهدویت و جریان‌های انحرافی» با تبریک میلاد حضرت معصومه(س) گفت: این بانوی بزرگوار ولی نعمت همه شیعیان به ویژه اهل قم است.
وی با بیان اینکه انسان اگر بخواهد قدر یک نعمت را بفهمد باید فکر کند که اگر این نعمت نبود، دچار چه مشکلات و کمبودهایی می‌شد، اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی ایران شکل نمی‌گرفت معلوم نبود بر سر اسلام و مسلمانان جهان چه بلایی می‌آمد.

* در دوران کنونی حق و باطل به هم آمیخته است
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که در دوران کنونی حق و باطل به هم آمیخته است و گاهی اوقات در برخی از مطالب صحیح، یکسری مسایل باطل نیز مطرح می‌شود، اظهار داشت: البته باطل همانند کف روی آب است که از بین خواهد رفت و طبق آیات الهی حق باقی خواهد ماند.
آيت الله مصباح‌یزدی با بیان این که تربیت شدگان شیطان با آمیختن حق و باطل قصد انحراف و فریب مردم را دارند، خاطرنشان کرد: این قاعده کلی است که در این دنیا حق صرف نداریم و نمی‌گذارند که حق واقعی نمایان شود و از سوی دیگر دشمنان برای جذابیت سخنان خود مقداری از حق را در سخنان خود دخالت می‌دهند.

یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |

آیت‌الله مصباح یزدی با انتقاد از ترویج برخی تفکرات انحرافی در مورد دفاع مقدس، گفت: هنوز فرهنگ شهادت در فرهنگ ما ضعیف و مظلوم است، فرهنگ جهاد و شهادت با دفاع حیوانات از خانه و کاشانه خود بسیار متفاوت است و اگر این را فهمانده بودیم می دانستیم یک قطره خون "محمد جهان آرا" با خروارها و دریاها خون آرش کمانگیر و امثال او تفاوت دارد.

به گزارش رجانيوز، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در همایش "ولایت‌مداری در فرهنگ جهاد و شهادت" که صبح امروز در این مؤسسه برگزار شد، سخنان خود را به نقد نحوه ترويج فرهنگ جهاد و شهادت به‌ويژه در صداوسيما اختصاص داد

آيت‌الله مصباح با اشاره به اهمیت فرهنگ جهاد و شهادت گفت: با وجود این فرهنگ جهاد و شهادت در سه دهه اخیر در کشور ما بسیار عزت پیدا کرده است، هنوز از نظر فرهنگی، شهادت و جهاد اسلامی در فرهنگ ما غریب است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از خودی ها وقتی درباره دفاع، جهاد و شهادت بحث می کنند، به گونه ای سخن می گویند که در شأن جهاد و شهادت اسلامی نیست.

یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 مهر 1390برچسب:, توسط جواد علی گلی |
منابع آگاه ليبيايی اعلام كردند: امام موسی صدر و همراهانش شيخ «محمد يعقوب» و «عباس بدرالدين» از «طرابلس» خارج نشده‌اند.
SHIA-NEWS شيعه نيوز:

به گزارش «شيعه نيوز» ، منابع ليبيايی اعلام كردند: اطلاعاتی به دست آمده است كه براساس آن اماكن مستندی را كه امام موسی صدر در آنجا قرار دارد، مشخص می‌شود و اين اطلاعات حاكی از آن است كه سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش به زودی تعيين خواهد شد.

بر اساس اين گزارش و طبق اطلاعات مستند، سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش شيخ «محمد يعقوب» و «عباس بدرالدين» كه توسط «معمر قذافی»، ديكتاتور فراری ليبی، ربوده شدند، به زودی مشخص می‌شود.

اين منابع همچنين تأكيد كردند: انقلابيون ليبی برخی افسران رژيم قذافی را كه اطلاعات جامع و مفصلی درباره سرنوشت امام موسی صدر دارند، بازداشت كرده‌اند و به گفته آنان امام موسی صدر و همراهان ايشان از طرابلس خارج نشده‌اند.

 
یاران آخرالزمانی
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.