بسم الله الرحمن الرحیم
این حقیر یکی از حامیان اصلی ورزش کشور هستم و البته یکی از منتقدین وضع و حال آن از بسیاری جهات. به نظر این حقیر انقلاب اسلامی به رهبری قائد اعظم حضرت امام خمینی (ره) اساس کشور و نظام منحوس حاکم برآن را زیر و رو کرد ولی این انقلاب در عرصه فرهنگ هم طبیعتا رخ داد ولی بعد از چندی روند آن متوقف شد و عقبگرد خود را شروع کرد و موفقیت های بدست آمده را کم کم از دست داد و کور سوئی هم که در آن عرصه رخ داده بود به مرور به تاریکی و یا خاموشی گراید که فقط از دور با تلسکوپ بسیار قوی می توانی رگه هائی از تفکر انقلاب را در آن بیابی و این برای انقلابی به عظمت انقلاب اسلامی اصلا خوب نبوده و نیست و این تماما محصول آن است که ما همپای جلودار راه نرفته ایم که هیچ ,بعضا خلاف آن هم راهی دیگر گزیده ایم.طبیعتا ورزش که می شود از زوایائی آن را مقوله ای فرهنگی تلقی کرد از این مهم مستثنی نیست شما خیال نکنید که دشمن غدار برای پوکاندن ما و اضمحلال ما لحظه ای به خود تردید روا می دارد که یکی از ترفندهای او خام کردن ماست به این معنا که ورزش اصلا جای سیاست نیست باید سیاست از ورزش و ورزش از سیاست جدا باشد باید سیاسیون سراغ کار خود بروند و یا مقولاتی از این دست. وزرش از دین جداست و دین از ورزش . تفکر لائیکی حاکم بر ورزش که از دستاورد رژیم منحوس پهلویست تا بحال در ورزش جا خوش کرده است . اینکه ورزشکار مثل هنرمندان عرصه سینما و تئاتر الگوی خود را دول و ملل غربی می دانند نیز از کاشته های رضا خان و محمدرضا خان پهلوی است و ما هم اکنون بعد از سی و پنج سال که از پیروزی انقلاب اسلمی می گذردمنادیان آن را را هر روز و هر شب در ورزش خودمان می بینیم البته همه این افراد مغرض نیستند بلکه بعضا افراد نا آگاهی هستند که از فرهنگ خودی اجوف و میان تهی هستند و صرفا سر و صدای آنها به جهت خالی بودن آنهاست نه به جهت فیوضات آنها.در این مقال فقط به یک بحث فرهنگی اشاره ای به بضاعت خود خواهم داشت جوانانی از سر شور و اشتیاق و صفای باطنی به سمت ورزش و علی الخصوص ورزش در حد قهرمانی روی می آورند به این امید که به این واسطه حرکت مثبتی از خود داشته باشند و استعداد خود را به منسه ظهور برسانند و گذران معیشت هم داشته باشند منتهی در ورزش ما هیچ مکانیزم صحیح منطبق با معارف و احکام دین مبین و شریف اسلام برای تربیت ورزشی و اخلاقی او وجود ندارد و ما چیزی به این عنوان تعریف نکرده ایم در نتیجه ورزشکاران ما در سطح ملی اصلا در سجایا و اخلاق فردی و اجتماعی و ورزشی در این حد نیستند چون ما تربیت رابدون ملزومات آن پیش برده ایم و اصلا آیا این شدنی است و آیا ما قائل به این هستیم که یک ورزشکار علاوه بر فراگیری ورزش تخصصی باید برای زندگی شخصی و اجتماعی و ورزشی خود تهذیب شود تا موثر واقع گردد و مثمر ثمرات فراوان گرددیا نه ماهم از آن دسته ایم که هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم و بالتبع برای ما ورزشکار ارزشی و غیر ارزشی فرقی ندارد و اصلا مربیان و یا در کنار ایشان کسی مجهز به این علم هست وجود دارد یا نه (با عرض معذرت , این بی تربیتی که ما از اهل ورزش اعم از مربی و متربی می بینیم فکر کنم خانه از پای بست ویران است) همین دوری از این مقوله باعث شده عده ای مثل کفتار بجان ورزش و ورزشکار بیفتند چه در بطن ورزش مثل باشگاهای ورزشی و چه در به اصطلاح مدیریت ورزشی و چه در حاشیه آن مثل رسانه نوشتاری و شنیداری و دیداری و غیره. در برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی که عده ای به زعم خود تا مفری پیدا می کنند عقده گشائی می کنند از ورزش و ورزشکار و مدیر ورزشی و حاکمیت و کشور .آدمهائی که فراموش می کنند این تریبون را جمهوری اسلامی برای آنها فراهم کرده است هر چی پیش میاد بدون رودربایستی و بقول قدیمیها بدون بلا نسبت هر چه می خواهند می گویند و در آخر می گویند تو مملکت نمیشه حرف زد خب آقای مثلا کارشناس اگر این حرفها را زمان پهلوی می زدی الان در اداره چندم ساواک آب خنک از دم شلاق می خوردی شما که دم از دنیا و کجای دنیا اینجوریه می زنید بفرمائید تا ما هم بدانیم که مگر نه این است که هر جای دنیا هر کشوری که باشی اون کشور قوائد خاص خودش رو داره یعنی که چی هی کارشناس و مربی و مجری با تمسخر ورزش و ورزشکار و ورزشگاه و ورزش دوست و طرفدار به کشور پشت سر هم اهانت می کنی نه احترام مردم را نگه می دارند نه احترام شهدا و نه هیچ حرمتی هیچ. جالب است خود مربیان فعلی احترام مربیان چند سال قبل خود را نگه نمی دارند و بعضا سر حرفهائی به شکایت و دادگاه و کمیته انظباطی و محکومیت می کشانند که معلوم می شود چقدر تربیت ورزشی اثر داشته و مطمئنم چند صباح دیگر همین بلا توسط شاگردان امروزشان بر سر شان خواهد آمد.حرف آخر اینکه این بی تربیتی ها و بی اخلاقی ها و بی حرمتی ها در عرصه ورزش و ورزشگاه ها و باشگاه ها هیچ ربطی به اسلام و جمهوری اسلامی ندارد چون شما اصلا به دین اسلام عمل نکرده اید و حرکت شما در جهت اهداف انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبوده است شما کدام قاعده تربیتی اسلام عزیز را رعایت کرده اید چون رعایت نمی کنید این می شود که جوان رعنای مردم را بدست شما داده اند و شما او را فردی مغرور و شهرت طلب با آورده اید و باری به هر جهت ,حالا شبها راه بیفتید ورزشکار ها را از قهو خانه و نعوذ بالله از پارتی بیرون بیارید مربی های بی تربیتی که با تلفن در سیمای جمهوری اسلامی همدیگر را به باد ناسزا می گیرند و هرچه دلشان می خواهد می گویند. البته هر چه دلشان می خواهد می گویند نه هر چه دینشان می گوید . اینها به هم فحش و ناسزا می گویند و مجری سالوس آتش بیاری می کند و می خندد و می خندد و می خنددوبا تهیه کننده پول آن را می گیرند و به جیب می زنند و کور پدر مملکت و فرهنگ مردم و ورزش کشور .به عنوان دقت بفرمائید
تا فرصتی دیگر
یا علی مدد
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
رئیس
آملی لاریجانی با توجه به اظهارات برخی از کسانی که به نحوی در شکلگیری فتنه ۸۸ نقش داشتند، گفت: متأسفانه برخی از کسانی که در فتنه دخیل بودند و برای راهاندازی جریانهای فتنه در کشور اتاق فکر تشکیل دادند، ادعا میکنند از ظلمی که به ما شده است میگذریم که در پاسخ به آنان باید گفت پررویی و بیحیایی هم حدی دارد؛ شما با دشمنان این کشور هم صدا شدید، با دشمنان این کشور همنوا شدید و حالا ادعا میکنید بر شما ظلم رفته است؟ ظلمی که شما بر نظام و مردم روا داشتید، هیچ وقت فراموش شدنی نیست.
رئیس قوه قضاییه به انتقاد از برخی تلاشها برای کوچکنمایی ابعاد فتنه ۸۸ پرداخت و تصریح کرد: عده ای در تلاش هستند فتنه ۸۸ را که در کشوری دیگر ممکن بود به یک فتنه مخرب خطرناک تبدیل شود به یک سوء تفاهم کوچک تقلیل بدهند؛ این یک سوء تفاهم نبود زیرا با آن همه نصایح و توصیههایی که شد متأسفانه
آملی لاریجانی افزود: مردم امروز بصیرتر از گذشتهاند به طوری که دشمنان را بهتر از قبل میشناسند و درباره عوامل ایجاد انحراف در مسیر کشور و خدشه بر نظام آگاهی بیشتری دارند.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه «خوشحال و شاکریم که چنین مردم بصیری داریم» تاکید کرد: بصیرت یک نعمت و عنایت الهی است که ربطی به سمت های اجتماعی و جایگاه سیاسی افراد ندارد؛ بلکه بصیرت به معنای تشخیص درست و به موقع وظیفه است.
آملی لاریجانی اظهار کرد: بسیاری از بزرگان هم در هنگام تشخیص وظیفه ممکن است بلغزند، اما مشاهده میکنیم که همواره بر بصیرت مردم کشور ما در طول زمان افزوده شده است.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با تسلیت اربعین حسینی، به راهپیمایی میلیونی زائران اباعبدالله الحسین(ع) در این ایام اشاره کرد و گفت: مشاهده حرکت مردم از اطراف و اکناف دنیا به سوی کربلا، انسان را شدیداً تحت تأثیر قرار میدهد، اگر همه دولتها هم جمع میشدند هرگز نمیتوانستند چنین اجتماع عظیمی را به وجود آورند.
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
شبهات فیس بوک : امام حسین : هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است ؟
شبهات مطرح شده :
نظرتان درباره ی این سخن حسین چیست ؟ ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت. امام سوم شیعیان / کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ نوشته شیخ عباس قمی
پاسخ :
در فیس بوک که سیر می کنی، نمونه های فراوانی را می بینی که این روزها به نام حدیث و روایت نقل می شوند تا نشان بدهند اسلام، مکتب خرافی و دین عرب هاست.
نمونه زیر، مشتی از خروارهاست که این روزها با ایمیل و اس ام اس دست به دست می شود؛ و در این روزگار ما چه بسیارند ذهن های شکاک و پر تردید درباره دینداری و دل های فراری از دین که دل به این روایات فیس بوکی می بندند.
از مدتی پیش حدیثی از امام حسین(ع) در صفحات فیس بوک نقل می شود که مثلا متن حدیث را هم برای مستند و متقن بودنش، اسکن کرده اند تا به شما بگویند مو، لای درز کارشان نمی رود.
نوشته اند: " ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتراست. ایرانی هارا باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت." حسین بن علی، امام سوم شیعیان، سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴."
متن اسکن شده حدیث در فیس بوک که عده ای این روزها برای یکدیگر ایمیل می کنند:
لعنت بر این فیس بوک و یهود ملعون که تنها کار او از اول تا بحال شبهه افکنی در دین می باشد
نکاتی خیلی ساده درباره ظاهرحدیث ۱- کتاب عربی "سفینة البحار" احادیث انتخاب شده از بحارالانوار است که توسط مرحوم محدث قمی جمع آوری شده است. صفحه ۱۶۴ کتاب مربوط به توضیح لفظ "العجم" است.
بگذریم که در این قسمت کتاب روایتی از امام حسین (علیه السلام) وجود ندارد.
داخل متن عربی کتاب آمده است: "قال سمعت اباعبدالله". یعنی " گفت شنیدم از اباعبدالله "، کسانی که اندک آشنایی با روایات داشته باشد، میدانند که مراد از «اباعبدالله» در روایات به صورت مطلق، امام صادق(ع) است، نه امام حسین(ع). پس اول اینکه این حدیث از امام حسین (ع) نیست، اما زیر متن نقل شده در فیس بوک، با فونت نزدیک به متن نوشته اند: "حسین ابن علی، امام سوم شیعیان"
۲- مترجمان فیس بوکی، کل متن عربی بالا را متن اصلی حدیث امام تلقی کرده اند. با وجودی که متن حدیث شنیده شده از امام این است: قال سمعت اباعبدالله: " نحن قریش و شیعتنا العرب و عدونا العجم"
حدیث در اینجا تمام می شود. مابقی، شرح و بیان مولف کتاب است که با کلمه "بیان" یعنی شرح حدیث شروع می شود. که نوشته شده: بیان: "عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است (پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد."
ادامه سخن مولف کتاب با کلمه "رای الثانی" آغاز می شود. یعنی نظرخلیفه دوم (عمر) را آورده است: "هنگامی که اسیران عجم وارد مدینه شدند، خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد..."
اگر دقت کنید بالای کلمه بیان و رای الثانی یک خط سیاه وجود دارد که در متون حدیثی به معنی جداکننده است. داخل تصویر بالا با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
۳- نکته مهم دیگر اینجاست که این حدیث ادامه دارد اما انگار غرض ورزان صلاح ندانسته اند ادامه حدیث را بیاورند. بنابراین در ادامه این متن سخن امیرالمومنین علی(ع) حذف شده است. در ادامه آمده که وقتی علی(ع) این جملات را از عمر شنید، اعتراض کرد و فرمود: " پیامبر فرموده کریمان هر قومی را احترام کنید، هرچند مخالف با شما باشند. این جماعت عجم حکیمان و کریمان هستند که آغوششان را به روی ما گشوده و اسلام را قبول کردهاند."
اما نکات محتوایی حدیث و سند و منبع آن:
۱-از نگاه مولف کتاب: باز نکته جالب ماجرا اینجاست که اصلا مولف کتاب " سفینه البحار" این بخش کتاب را درباره فضائل عجم بیان کرده و با بیان این حدیث و قبل و بعد آن، قصد دارد تا در این بخش کتاب، به شرح و توصیف عجم بپردازد. مرحوم شیخ عباس قمی، حتی قبل از نقل حدیث، یک آیه و حدیث را در تایید سخنش در فضیلت عجم نقل می کند:
در سوره شعراء آیه ۱۹۸ می فرماید: " ولو نزلناه على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما کانوا به مؤمنین." یعنی : "هرگاه ما قرآن را بر بعضى ازعجم (غیرعرب) ها نازل مى کردیم ... و ایشان آن را بر اعراب مى خواندند، (اعراب به دلیل شدت تعصب) به قرآن ایمان نمى آورند.
وهمچنین امام صادق(ع) در حدیثی در تفسیر این آیه می فرماید: " لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب ، وقد نزل على العرب فآمنت به العجم ، فهذه فضیلة العجم" یعنی : " اگر قرآن بر عجم نازل می شد اعراب به آن ایمان نمی آوردند و این قرآن بر اعراب نازل شد و عجم ایمان آوردند و این خود برای عجم فضیلتی است."
۲- از نظر علمای لغت شناس: اول اینکه اینجا هم اصل حدیث را جعل کرده اند وهم آن را با غرض ورزی ترجمه کرده اند. آنها که عربی نمی فهمند، هر متن عربی را ترجمه ظاهری کلمه به کلمه می کنند.
اگر به لغت نامه های عربی مراجعه کنید "العرب" در لغت به معنای " با فهم و فصاحت و واضح و شفاف سخن گفتن" است. همچنین در زبان عربی واژه "العجم" معانی فراوانی دارد که یکی از آنها " با ابهام و غیر شفاف سخن گفتن یا چیز گنگ" است.
بنابراین معنای سخن امام صادق این است که : "ما بنی هاشم و کسانی که پیرو ما هستند، اهل شفافیت و فهم و فصاحت هستند و دشمنان ما اهل ابهام و گنگی .
چرا این تعریف و معنا درست است؟
به واژه های متن عربی دقت کنید: در کلام عربی حدیث بیان نشده : " العرب شیعتنا و العجم عدونا" بلکه بیان شده "شیعتنا العرب، وعدونا العجم. " در برگردان فارسی هم می توان تفاوت این دو نوع بیان را فهمید. این دو معنی کاملا با هم تفاوت دارند. در بیان اولی این مطرح می شود که گروه اعراب شیعه هستند و گروه عجم، دشمن اهل بیت که این با متن آیات قرآن و روایات گوناگون تضاد دارد.
یعنی اگر در حدیث گفته شده بود "العرب شیعتنا و العجم عدونا" این معنی را می داد، اما حدیث این گونه بیان نشده .بلکه به گونه دوم بیان شده یعنی گفته شیعتنا العرب. یعنی شیعه ما کسی است که اهل فهم و فصاحت و شفافیت است.
دوم اینکه معنای "العجم" درلغت عربی بعدها در سیر تاریخی به معنای قوم فارس و ایرانی ها ترجمه شده و یکی از معانی اش در زمان پیامبر و اهل بیت، به هرغیرعربی گفته می شده است. اما هم چنان که در ترجمه فیس بوکی ملاحظه می کنید کلمه عجم به معنای ایرانی ترجمه شده است.
سوم اینکه خود مولف کتاب هم در شرح این حدیث اینگونه بیان می کند:
"عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است(پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد. به طور خلاصه یعنی این که : "شیعیان ما ممدوح و مورد ستایش اند چه عرب باشند چه غیر عرب و دشمنان ما مذموم اند چه غیر عرب باشد و چه عرب"
همچنین در ادامه همین حدیث روایات فراوانی در مدح عجم آمده است .حالا این ترجمه صحیح را باترجمه ناقص وسراسر غلط و مغرضانه ای که از این عبارت داده شده مقایسه کنید: "ایرانی هارا باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشان را به فروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت !"
۳- از نگاه علمای علم رجال : مساله ریشه ای تر اینکه در روایات باید سند حدیث بر اساس "علم رجال" بررسی شود.
تا همه افراد نقل کننده آن شناخته شده و معتبر باشند. آیت الله خویی در جلد ۴ کتاب "معجم الرجال" صفحه ۹ می گوید که در سند این روایت فردی به نام "سلمة بن خطاب" وجود دارد که علمای رجال او را فردی ضعیف و غیر قابل اعتماد می دانند. علاوه بر این سند این روایت به دلیل فاصله زیاد زمانی بین دو راوی از اتصال برخوردار نیست و از این جهت غیر قابل اعتماد است. پس اصل این حدیث تقطیع دارد و نزد علما رجالی اصلا اعتبار ندارد.
۴- از نگاه مفسران قرآن مساله آخر بررسی محتوای حدیث و تطبیق آن با آیات قرآن است. چون خود پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) فرمودند: "اگر حدیثی از ما مخالف با صریح آیات قرآن و یا سنت قطعی ما باشد آن را نپذیرید و قبول نکنید."
به فرض محال اگر همین ترجمه ظاهری فیس بوکی را هم قبول کنیم، به راحتی می توان گفت که این معنی مخالف با آیه ۱۳ سوره حجرات است که ملاک برتری را فقط تقوی و ایمان قرار داده و تبعیض نژادی و قومی را باطل می داند.
در سوره حجرات می خوانیم: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ"
"اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامىترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است."
به راستی بهتر نیست که با اعتقاد به آزاد اندیشی، از اسارت بیماری های قوم پرستی وعقده مندی های ناسیونالیستی بیرون بیاییم و بدون غرض ورزی نسبت به مکتب اسلام و آموزه های راستین و انسان ساز دین روشن، راه زندگی انسانی را بیابیم؟
در پایان توجه شما را به متن زیر جلب میکنم:
در ۲۸ ذیالحجه سال ۶۳ هجری قمری ( یعنی ۲ سال پس از واقعه ی کربلا) در شهر مدینه انقلابی علیه دستگاه ظالم یزید به وقوع پیوست، زیرا این انقلاب در راستای عکس العمل به شهادت امام حسین(ع) بود، این واقعه را به دلیل آن که در ریگزارى در اطراف مدینه به نام «حّره» واقع شد و پایگاه لشکر یزید نیز در آن جا بود، آن را در تاریخ به نام «واقعه حرّه» ثبت کردهاند.
*آماری از جنایت لشکریان یزید در مدینه
جنایت وحشیانه لشکریان یزید در واقعه حرّه که مؤرخان در کتب تاریخی نقل کردهاند، در ادامه میآید:
۱- کشتار هزاران نفر از مردم مدینه
مورّخان از جمله «ابن قتیبه دینورى» آمار کشتهشدگان را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کردهاند که از این تعداد ۸۰ تن از اصحاب پیامبر و ۷۰۰ نفر از مهاجرین و انصار و ۱۰ هزار نفر از تابعان و موالى بودهاند. (الامامة والسیاسة، جلد ۱، صفحه ۲۱۶)
۲- قتل اصحاب رسول خدا(ص)
مسعودى مىنویسد: از خاندان ابوطالب دو نفر و از بنىهاشم بیش از ۹۰ نفر و از قریش به همان تعداد و ۴ هزار نفر از مردم دیگر کشته شدند. (مروج الذهب، جلد ۳، صفحه ۸۵.)
۳- مخفى شدن بزرگان اصحاب
ابن کثیر نوشته است: گروهى از بزرگان صحابه مانند جابر بن عبدالله و أبوسعید خدرى براى حفظ
جانشان به کوه پناه برده و أبوسعید در غارى مخفى شدند.
(البدایة والنهایة، جلد ۸، صفحه ۲۴۱)
۴- کشتار حاملان قرآن
از مالک بن انس نقل شده است که گفت: در واقعه حرّه هفتصد نفر از قاریان و حافظان قرآن که سه نفر آنان از اصحاب بودند، کشته شدند. (المعرفة والتاریخ، جلد ۳، صفحه ۳۲۵).
۵- آزادى سربازان براى استفاده از زنان
به نقل از ابن کثیر و مورّخان دیگر آمده است که؛ سپس مسلم بن عقبه همانگونه که یزید فرمان داده بود، سربازانش را سه روز در شهر مدینه آزاد گذاشت تا به کشتار و غارت و اعمال زشت و شهوت رانى بپردازند. (البدایة والنهایة، جلد ۸، صفحه۲۴۱).
۶- هزار زن باردار از راه غیر مشروع
نتیجه این آزادى تجاوز به حریم دختران و زنان مسلمان و هتک عفّت آنان بود که بنا بر نقل مدائنى، هزار زن پس از واقعه حرّه فرزندان نامشروع به دنیا آوردند، هزار زن از أهالی شهر مدینه بعد از واقعة حرّه بدون این که شوهر داشته باشند وضع حمل کردند. (البدایة والنهایة، جلد ۸، صفحه ۲۴۱).
یاقوت حموى مىگوید: سربازان یزید وارد مدینه شدند و اموال را غارت کردند و فرزندانشان را اسیر کردند و زنان براى آنان آزاد شد که در این جسارت هشتصد زن باردار شده و فرزندان نامشروع به دنیا آوردند که به آنان فرزندان حَرّه مىگفتند. (معجم البلدان، جلد ۲، صفحه ۲۴۹).
۷- پیمان بردگى مردم مدینه
مسعودى مىنویسد: مسلم بن عقبه سه روز شهر مدینه را غارت کرد و با بازماندگان از مردم بیعت کرد تا بنده و برده یزید باشند، یعنى نه تنها خود او برده مىشد، بلکه پدر و مادرش نیز برده مىشدند، فقط دو نفر از این بیعت استثنا شدند یکى امام سجّاد(ع) و دیگرى على بن عبد اللّه بن عباس.
. (التنبیه والإشراف، مسعودی، صفحه ۲۶۲)
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است
۹ دى؛ ایام اللَّه به معنى حقیقى کلمه
نُه دى و بیست و دوى بهمنِ پارسال جزو ایاماللَّه - به معنى حقیقى کلمه - بود. دلها دست خدا است. خداى متعال این دلها را وسط صحنه آورد، ملت ایران عظمت خودش را نشان داد.(۸)
۹ دى؛ تجلى روح دیانت حاکم بر دلهاى مردم
حضور عظیم و خروشان مردمى در ۹ دى ۸۸، تجلّى بارزى از هویت و ماهیت انقلاب، یعنى روح دیانت حاکم بر دلهاى مردم بود.(۲)
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
ادامه مطلب...
به گزارش جهان به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تحلیل گران بسیاری اعتقاد داشتند 9 دی روزی است که نشان داد نخبگان از مردم عقب افتادند، بعد از روز عاشورا همه چیز بیشتر معلوم شد، مردم زودتر از دیگران خود را از فضای غبار آلود فتنه بیرون کشیدند، گویا تحمل تنفس در این فضای غبارآلود را نداشتند.
مردم 9 دی آمدند، مطالباتی داشتند، خواسته هایشان در شعارهایشان متبلور شده بود، شعار می دادند، بی هیچ تردیدی؛ رهبرشان گفته بود: «فتنه 88 تنها آن چیزی نبود كه توی خیابان به وسیله تعدادی آدم دیده شد، ریشه دار بود... یك حركت عظیم مردمی لازم داشت كه این حركت، حركت 9 دی بود كه مردم آمدند و بساط فتنه و فتنه گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه 9 دی در تاریخ یك حادثه ماندنی است، حادثه كوچكی نیست، این حادثه شبیه حوادث اول انقلاب است.»
در 9 دی 1388، راهپیمایی ده ها میلیونی در سراسر کشور، مردم شعار می دادند:
*آنان که مدعیند روزانه با امام کار می کردند بدانند که حضرتش فرمود : منافقین از کفار هم بدترند !
*آیید و ببینید علی تنها نیست !
*ابا الفضل علمدار ! موسوی رو تو وردار
*ایران که باغ پسته بابات نیست - مملکت حسینی بی صاحاب نیست
*ای رهبر آزاده ! آماده ایم آماده
*این همه لشکر آمده - به عشق رهبر آمده
*پایان ِ تلخ ، بهتر از تلخی بی پایان است !
*تاجر ورشکسته ! برگرد به باغ پسته (باغ لندن)
*لبیک یا خامنه ای - لبیک یا حسین است
* لعن علی عدوک خمینی - هاشمی و خاتمی و خوئینی
*لعن علی عدوک یا حسین - خاتمی و کروبی و میرحسین
*ما یوسف خود نمی فروشیم - تو سیم ِ سیاه خود نگهدار
* حرمت شکن عاشورا - اعدام باید گردد
*حسین حسین شعار ماست - خمینی افتخار ماست
* خاتمی دروغگو - توسعه سیاسی ات کو ؟
* دیدید هنوز عشق لشکر دارد / دیدید که این قافله رهبر دارد / ای مانده نهروانی عهد شکن / این ملک علی مالک اشتر دارد
*سلم ٌ لمن سالمکم خامنه ای - حرب ٌ لمن حاربکم خامنه ای
*عایشه شتر سوار - فائزه فتنه سوار
*عمر سعد زمان - ننگت باد ، ننگت باد
*فرقه موسویه - اعدام باید گردد
*قاضی عاشورایی ! اعدام انقلابی
*قسم به جان ِ مادرت فاطمه - فدای امر تو شویم ما همه
* کروبی بی سواد - عامل دست موساد
*«مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر منافق»، «مرگ بر موسوی»، «مرگ بر خاتمی»، «مرگ بر کروبی»
*«مرگ بر سه حسین قلابی، صدام حسین،باراک حسین،میرحسین»
*«لعن علی عدوک یا حسین، خاتمی و کروبی و میرحسین»
*«آشوبگر اعدام باید گردد»، «آشوبگر عاشورا اعدام باید گردد»
*خواص بی بصیرت،خجالت خجالت
*هرجا که اغتشاشه، فائزه رد پاشه
*جمهوری اسلامی شعار مسلمین است، جمهوری ایرانی حرف منافقین است
*خامنهای کیست علی زمان، مرگ بر این خوارج نهروان
*به کوری منافق بسیجی بیدار است، برای هر بسیجی شهادت افتخار است
*ما منتظریم تا علی اذن دهد، چشم سران فتنه را کور کنیم
*کروبی بی سواد، آلت دست موساد
*سی سال توی جبههها، بسیجیها رو زدن، صدام حسین نتونست، با میرحسین اومدن
*حرف ما یک کلام، محاکمه والسلام
*جنبش اشرافیت، گوگوش شده حامی ات
*ما عاشق حسینیم، دشمن میرحسینیم
*سفارت موسوی تعطیل باید گردد، سفیر روباه پیر اخراج باید گردد
*بی.بی.سی ساکت باش
*لانه روباه پیر تسخیر باید گردد
*بی.بی.سی بیحیا، دوربین را بردار بیا
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
ادامه مطلب...
جایگاه حوادث سال 88 در زنجیره تهاجمات علیه ایران
جهان نیوز - دکتر سعید جلیلی:
پس از 9دی کتابی منتشر شد حاوی مجموعة اشعاری که شاعران انقلاب در مورد پدیدة 9دی سروده بودند. نام کتاب این بود که مسئله، 22خرداد نبود، مسئله، 22بهمن بود. این جمله، جملة بسیار عمیق و بسیار پر مفهومی است. به نظر من ما اگر بخواهیم در مورد 9 دی به خوبی تبیین کنیم، ضروری است که رابطة 9 دی را با 22خرداد و مهمتر از آن رابطة 22خرداد را با 22بهمن به خوبی درک کنیم.
در 22بهمن چه اتفاقی افتاد؟ 22 بهمن انقلابی به پیروزی رسید؛ مبدأ یک اتفاق مهم در عصر ما. نه از آن جهت که انقلابی به پیروزی رسید و دیکتاتوری سرنگون شد. انقلابهای زیادی اتفاق افتاده بود. دیکتاتورهای زیادی هم شاید قبل از آن و بعد از آن سرنگون شدند. 22بهمن اهمیتش در این بود که یک نظریه و یک اندیشة جدید برای مناسبات حاکم در جامعه و مناسبات بینالملل ارائه میکرد تحت عنوان نظریة جمهوری اسلامی؛ نظریة مردم سالاری دینی؛ یعنی نظریهای ارائه میکرد مبنی بر انتخاب حرکت مردم در سایة دین و تحقق وعدههای الهی.
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
ادامه مطلب...
مقدمه
پیرامون نقش اسعتماری انگلستان در جهان به هر میزان سخن گفته شود بدون شک کم و ناچیز است. افرادی که مطالعات تاریخی انجام میدهند به درستی میدانند که انگلستان محور شرارت٬ استعمار٬ استثمار و عقب ماندگی در نزد ملت های جهان محسوب میشود و در سالهای اخیربا توجه به اینکه خورشید امپراتوری بریتانیا کبیر رو به خاموشی رفته است ولی تا حدودی کوشش میکند این نقش منفی را همچنان برای خود حفقظ کند. به طوریکه در بسیاری کشورهای جهان اثرات استعماری انگلستان در گذشته و حال به وضوح برهمگان آشکار است. کشورهایی همچون استرالیا٬ هند٬ زلاندنو٬ قبرس٬ فلسطین٬ کنیا٬ نیجریه٬ سیلان٬ جامائیکا٬ سنگاپور٬ هنگ کنگ٬ پاکستان٬ کانادا٬ افغانستان٬ بحرین٬ امارات و کویت. با توجه به این دخالتهای آشکار استعماری انگلیس در امور ملتهای جهان٬ کارنامه این کشور در تاریخ سیصد ساله ایران زمین به شدت تاریک و سیاه است. امروزه بیشتر ایرانیان چهره ای منفور از بریتانیا را در ذهن خود دارند و این چهره هرگز پاک نخواهد شد.زیرا از شرق (هرات و بلوچستان) تا غرب (بغداد) از شمال (هفده شهر قفقاز) تا جنوب (بحرین) حوزه ایران بزرگ محسوب میشود که انگلستان یا خود رهبر استعماری تجزیه این مناطق بوده یا در کنار روسها به این ماموریت خود پایان دادند. خاطره ننگین انگلستان در نزد ایرانیان پس از چند دهه باردیگر در سال 1970 زنده شد زیرا تجزیه بحرین آخرین دست آورد این کشور برای ایران زمین بود.
اعلامیه استقلال سوری بحرین با کوشش دهها ساله انگلستان در تاریخ 14 اوت 1971 منتشر شد . یك روز بعد (15 اوت )، بحرین و انگلستان یك قرار داد دوستی با هدف "مشورت" در مواقع ضروری با یكدیگر امضا كردند. بدین ترتیب ، مسأله بحرین پس از یك و نیم قرن منازعه و كشمكش از سوی ایران به استعمار انگلیس واگذار شد ، سازش و توافق پنهانی انجام شده بین ایران و قدرتهای غربی بر سر نقش آتی ایران در منطقه خلیج فارس و اعطای امتیاز به ایران درباره یك مسأله دیگر ارضی كشور یعنی جزایر سه گانه که همیشه بخشی از ایران بود. در واقع باید گفت بحرین قربانی یك بده و بستان سیاسی شد و آخرین بخش جدا شده از خاك ایران در دوران معاصر بود.
منبع قسمت مقدمه:http://persiangulfstudies.com/Fa/index.asp?p=pages&ID=570&Sub=18
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
ادامه مطلب...
اوباما باید رویکرد اصلی خود را در پیش گرفته و در مورد امكان هرگونه گفتگو و توافق ایران را بیازماید. تعامل با ایران، ایجاد نوعی نظارت بر برنامه هستهای این كشور و یافتن زمینههای منافع مشترک (مانند افغانستان) همه اهداف مهمی محسوب میشوند.
"استراتژی ترکیبی" علیه ایران
این کارشناس مسایل استراتژیک می افزاید: هرچند كه این امر غیرممكن به نظر میرسد. در داخل ایران اختلافات عمیقی وجود داشته و بسیاری از وابستگان به حکومت آغاز روابط با غرب را تهدیدی برای خود احساس میكنند. و دقیقا به همین دلیل است كه دولت باید در جستجوی راههایی برای آغاز این روابط باشد.تعامل استراتژیک با دشمن، در سیاست "تغییر" در این کشور میباشد. این همان روشی است كه واشنگتن در تعامل با اتحاد جماهیر شوروی و چین از آن استفاده نمود. ایران کشوری است با 80 میلیون نفر جمعیت تحصیل كرده و پویا، كه در بخش مهمی از جهان واقع شده است. نمیتوان این كشور را برای همیشه زیر تحریم و فشار نگه داشت. ایران آخرین تمدن بزرگی است كه به نظم جهانی تن در نداده است. ما نیاز به یک "استراتژی ترکیبی" داریم؛ استراتژیی متشكل از فشار و تلاش برای خارج كردن ایران از مقاومت.
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع باشکوه مردم اورامانات در پاوه تاکید کردند: ملت ایران، مقاومت و بصیرت را از نسلی به نسلی دیگر منتقل کردهاند و همین پایداری پرشکوه، در بیداری رو به گسترش اسلامی، اثرآفرین بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای در ششمین روز از سفر به استان کرمانشاه، در اجتماع پرشور مردم خونگرم منطقه پاوه و اورامانات، تفرقهافکنی میان شیعه و سنی را ابزار همیشگی دشمنان اسلام خواندند و تأکید کردند: "ملت یکپارچه و متحد ایران، پایبندی به اسلام و آرمانهای انقلاب را با عقلانیت، پیشرفت علمی و اقتصادی و حضور در صحنههای مختلف سیاسی - اجتماعی در هم میآمیزد و شاخصی هدایتبخش برای حرکت عظیم ملتهای منطقه بهوجود میآورد".
حضرت آیت الله خامنه ای با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با مردم عزیز پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی، به تحسین استقامت و هوشیاری مردم سنی و شیعه این منطقه در مقابله با ضد انقلاب تجزیه طلب در ماههای اول پیروزی انقلاب پرداختند.
ایشان با ذکر خاطراتی از حضور مکرر خود در منطقه پاوه و اورامانات افزودند: با وجود همه تلاشها و تهدیدات ضد انقلاب، مردم پاوه با حضور بسیار پر شور در رفراندوم تعیین نوع حکومت در فروردین 58، و پس از آن با دلیری و سرافرازی در سالهای دفاع مقدس، برجستگی و پیشتازی خاصی را در تاریخ مقاومت ملت ایران، از آن خود کرده اند.
ایشان حفظ هویت "ایرانی -اسلامی "ملت ایران را مسئله ای بسیار مهم دانستند و خاطر نشان کردند: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و حضور و دخالت مستمر مردم در مسائل اساسی کشور، امروز دنیا ،ملت ایران را به "مسلمانی همراه با آگاهی و بصیرت "و "پیشگامی و پیشرفت در میدانهای مختلف" می شناسد و ملت ایران با تکیه بر همین هویت جمعی ،می تواند در دوران حساس بیداری اسلامی، نقش آفرینی موثری کند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه ملت ایران و نظام اسلامی ادعایی برای رهبری ملتهای منطقه ندارند افزودند: هر ملتی با تکیه بر"استعدادها، توانایی ها و شخصیت خود"، راه مورد نظرش را انتخاب می کند اما تردیدی نیست که ملتهای منطقه ،بعلت بروز قابلیت ها و ظرفیت های ملت ایران در 32 سال اخیر،نگاه خاصی به این ملت بزرگ دارند.
رهبر انقلاب اسلامی، نگاه مشتاق ملت های منطقه به مردم ایران را فرصت مناسبی برای تأثیرگذاری بیشتر در افکار عمومی جهان اسلام دانستند و افزودند: مردم بزرگ و فهیم ایران می توانند در ذهن ملتها ،به معیار و نشانه اعتبار تبدیل شوند که این مهم ،هم به سود ملت ایران و هم به سود ملتهای منطقه است و انشاءالله در تشکیل امت متحد اسلامی نیز، موثر خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری درک دشمن از ظرفیت الگوسازی ملت ایران، خاطرنشان کردند: هدف اصلی تلاشهای تفرقه افکنانه دشمنان اسلام و ایران، جلوگیری از شکل گیری الگوی موفق جمهوری اسلامی در چشم ملتهاست.
ایشان، ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی را چه در سطح جهان اسلام و چه در داخل ایران، خط استراتژیک بیگانگان خواندند و تأکید کردند: ما مسلمانان شیعه و سنی ،از موارد اشتراک عمیق و گسترده ی دینی، و عقیدتی برخوردار و منافع عینی مشترکی داریم اما دشمن با نفی و کمرنگ کردن این اشتراکات راه گشا، میخواهد اهداف شوم سلطه طلبانه ی خود را محقق کند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین عمق ایستادگی جمهوری اسلامی در مقابله با توطئه تفرقه شیعه و سنی خاطر نشان کردند: بزرگان نهضت اسلامی، از سالها قبل از پیروزی انقلاب، فکر عمیق وحدت مذاهب مختلف اسلامی را به جد پیگیری می کردند و بعد از تشکیل نظام اسلامی نیز هیچ کشوری مانند ایران، اینگونه مهربان و با صفا ،به یاری برادران فلسطینی که اصولا اهل سنت هستند، نپرداخته است.
ایشان وحدت، اخلاص و همدلی شیعه و سنی در ایران را مشت محکمی بر دهان توطئه گران خواندند و تأکید کردند: ادامه همین برادری و صفا، به دشمن می فهماند که ایران عزیز ما، جای اختلاف افکنی نیست و "ملت متحد ایران و مسئولان نظام"، همچون گذشته ،در آینده نیز به هیچ کس باج نمی دهند و در مقابل هیچ فشاری حتی یک قدم عقب نشینی نمی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، مقاومت مستمر و آگاهانه را تنها راه ناکام گذاشتن دشمنان خبیث "اسلام و امت اسلامی" دانستند و خطاب به ملتهای مسلمان تأکید کردند: همچون ملت ایران، مستحکم واستواردر مقابل دشمن بایستید چرا که در غیر اینصورت ،گستاخ تر می شود و پس از جدا کردن شیعه و سنی، حتماً به تفرقه افکنی در میان شاخه های مختلف اهل سنت خواهد پرداخت.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان،" دینداری و پایبندی به مبانی شریعت را همراه با آگاهی و روشنفکری"، دو خصوصیت بارز مردم منطقه پاوه برشمردند و با تجلیل از نقش مهم ماموستا قادری امام جمعه پاوه در این زمینه افزودند: روحانیونی که این گونه اهل اقدام، مجاهدت، بصیرت و روشنفکری هستند، همچون چراغ هدایت به یاری مردم می شتابند و دشمنان "اسلام و ایران عزیز" بیش از همه با این روحانیون دشمنی می کنند.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به مشکلات مردم استان کرمانشاه از جمله بیکاری ابراز امیدواری کردند: با تصمیماتی که مسئولان اجرایی کشور میگیرند بخش مهمی از این مشکلات حل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از شهیدان بزرگوار چمران، کشوری، شیرودی و کاظمی و دیگر شهیدان سرافرازی که در منطقه پاوه و اورامانات حماسه آفرینی کردند، افزودند: ملت ایران، مقاومت و بصیرت را از نسلی به نسلی دیگر منتقل کرده و همین پایداری پرشکوه، در بیداری رو به گسترش اسلامی، اثرآفرین بوده است.
حضرت آیت الله خامنهای بار دیگر از ایستادگی مردم مناطق مختلف استان کرمانشاه از جمله مردم سر پل ذهاب، تجلیل و ابراز امید واری کردند همچنان که این پایداری در تربیت نسل جوان منطقه تاثیر گذار بوده در توسعه و پیشرفت استان نیز موثر بیفتد.
در ابتدای این دیدار ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه، در سخنانی به تشریح سابقه اسلامی و انقلابی مردم پاوه و منطقه اورامانات پرداخت و گفت : این منطقه با تقدیم 3100 شهید و جانباز و 100 آزاده در مبارزه با ضد انقلاب و دشمن بعثی، کارنامه درخشانی در پیروی از امام خمینی (ره) دارد و اکنون نیز دفاع از ولایت فقیه را وظیفه خود می داند.
ماموستا ملا قادری با اشاره به وحدت و بصیرت حاکم بر مردم منطقه، گفت: امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان اجرایی مشکل اشتغال جوانان با استعداد این منطقه مرتفع شود.
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار علماء، فضلاء، روحانیون و طلاب شیعه و اهل تسنن استان کرمانشاه، با اشاره به موج سوم گرایش به اسلام بعد از حرکتهای اخیر منطقه و جنبش ضد سرمایهداری در غرب، وظیفه روحانیت را مضاعف دانستند و تأکید کردند: امروز که سخن جمهوری اسلامی مبنی بر بینتیجه بودن نظام مارکسیستی تحقق یافته و در مورد نظام سرمایهداری نیز در حال تحقق است، علماء و روحانیون باید با استفاده از مبانی مستحکم عقلی و متناسب با نیازهای روز، معارف منطقی و ریشه دار اسلام را برای مشتاقانی که در سراسر دنیا، در حال افزایش است، ارائه کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روحانیون را به کسب آمادگیهای معنوی و علمی برای ورود به عرصههای جدید و سخت توصیه کردند و افزودند: نباید از دشواریهای کار بهراسید بلکه همواره باید به سراغ کارهایی رفت که به ظاهر محال و نشدنی است.
حضرت آیتالله خامنهای، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین پیروزی بزرگترین انقلاب دوره کنونی در مصر را از اتفاقات به ظاهر محال دانستند و افزودند: روحانیت در تبلیغ دین و انجام وظیفه باید اهداف بزرگ را مدنظر قرار دهد.
ایشان کسب آمادگی برای مقابله با شیوههای تهاجم مخالفان دین اسلام را از جمله ضروریات ورود به عرصه اهداف بزرگ خواندند و تأکید کردند: امروز مخالفان از سختافزارها و نرمافزارهای مدرن برای تهاجم به اسلام و ایجاد شبههافکنی در میان جوانان استفاده میکنند که باید برای مقابله با آنها، از شیوه ها و روشهای متناسب با نیازهای نسل جوان استفاده کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی یکی از روشها برای تضعیف اسلام است، افزودند: علمای شیعه و اهل سنت باید به شدت مراقب توطئهها باشند و با برگزاری جلسات مشترک و همکاری با یکدیگر راههای مقابله با طراحیهای مخالفان را بیابند.
حضرت آیتالله خامنهای مقابله با تکفیریها را یکی از وظایف علمای شیعه و اهل سنت برشمردند و با اشاره به وظیفه مهم روحانیت برای تبلیغ خاطرنشان کردند: بهترین روش برای تبلیغ شناخت مخاطب و آماده کردن مطالب مورد نیاز او، با زبان روز است.
ایشان با تأکید بر لزوم ارائه مستدل و منطقی معارف اسلامی به منظور تأثیرگذاری در لایه های عمیق ذهن مخاطب افزودند: یکی دیگر از وظایف روحانیون، حضور در مسائل اجتماعی است که باید همراه با اخلاق، نصیحت و ارائه طریق باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تقسیمبندی امواج گرایش به اسلام در دنیا به سه مقطع ،خاطر نشان کردند: موج اول گرایش به اسلام، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و موج دوم نیز بعد از شکست نظام مارکسیستی شکل گرفت.
حضرت آیتالله خامنهای حرکتهای مردمی اخیر در منطقه و مأیوس شدن مردم غرب از نظام سرمایهداری را موج سوم گرایش به اسلام دانستند و تأکید کردند: در چنین شرایط حساس و سرنوشتسازی، روحانیت اسلام، باید به سلاح معنویت و علم مجهز باشد تا بتواند معارف دین را با استفاده از کتاب و سنت بصورت عقلانی و قابل فهم برای نسل امروز ارائه کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به علمای دینی بزرگ کرمانشاه و حضور خانوادههای علمی بزرگ در این استان، از مقام علمی و معنوی شهید محراب آیتالله اشرفی و برخی علمای بزرگ کرمانشاه تجلیل کردند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین علماء نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به سابقه دینی مردم این استان و حضور علماء و شخصیت های دینی برجسته در کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه زمینه گسترش مدارس دینی و تربیت علمای بزرگ همچنان وجود دارد که نیازمند بر طرف شدن برخی مشکلات است.
آیتالله ممدوحی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان نیز در سخنانی با اشاره به معارف عقلانی و منطقی دین اسلام که از کتاب و سنت استخراج شده است، گفت: حوزههای علمیه نقش اساسی را در ارائه الگوی مدیریتی فقه اسلامی، براساس نیازهای روز دارند.
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This